diumenge, 22 de desembre del 2013

LA RUPTURA DE LA CONVIVÈNCIA ENTRE RELIGIONS



La conquesta de Granada (1492) acabaria amb el darrer reducte de poder musulmà a la Península Ibèrica i obriria una nova època per a les relacions entre la població andalusina i les autoritats cristianes del moment. El regne de Granada havia establert lligams polítics amb les corones d’Aragó i Castella i, precisament, la vinculació amb aquesta última havia adoptat un caràcter fortament feudatari que ens porta a considerar l’estat nassarí en la seua etapa final més com un territori mudèjar que no com una part residual d’Al-Àndalus.

Aquell mateix any, s’esdevingué un altre fet que suposà el remat de molts segles de convivència religiosa: l’expulsió de tots els jueus assentats als territoris de les dues corones hispàniques. Aquesta mesura estava fonamentada en dos antecedents històrics: l’un fou el de l’implantació del Tribunal del Sant Ofici a Castella el 1478 i, tres anys més tard, al regne de València; l’altre era el de la unió matrimonial entre Ferran d’Aragó i Isabel de Castella, que afavorí una acció política comuna basada en l’ideal de la unitat religiosa dels seus súbdits sota l’hegemonia del catolicisme.

Una tal intransigència en matèria de fe, també la van patir els mudèjars granadins que, set anys després de la seua capitulació[1], foren obligats a rebre el baptisme com a resultat de l’aplicació de la duríssima política de conversions de fra Francisco Jiménez Cisneros. La campanya iniciada a la capital granadina s’escamparia per totes les ciutats de l’antic regne nassarí a partir de l’any 1500 i, en data posterior, concretament el 1502, tots els musulmans de la Corona de Castella es van veure compel·lits a batejar-se o exiliar-se. En aquesta terrible conjuntura, l’opció de la fugida fou segurament la que van preferir molts mudèjars castellans pel temor que els inspirava una societat cristiana que en un curt període de temps s’havia tornat tan intolerant.[2] Tal i com anaven les coses a Castella, la persecució dels ritus musulmans no va tardar a generalitzar-se per les terres de la Corona d’Aragó i, finalment, va arribar amb tota la seua cruesa al regne de València, on coincidiria amb la revolta dels agermanats (1519-1521).

Per tant, el casament l’any 1479 de Ferran d’Aragó i Isabel de Castella, tots dos descendents de la casa dels Trastàmara, comportaria finalment la unitat de les dues corones en una de sola. Començava així un temps en què la religió catòlica passaria a convertir-se en el principal tret d’identitat de la monarquia comuna; per això, totes les mesures polítiques que sobre matèria religiosa es prengueren aleshores van estar inspirades per la voluntat de bastir una nova societat homogèniament catòlica i, esmentades per ordre cronològic, foren les següents:

-  1478: Creació de la Inquisició a la Corona de Castella

1481: Arribada de la Inquisició al regne de València

-  1492: Expulsió dels jueus de Castella i Aragó

-  1499-1500: Conversió obligatòria de tots els mudèjars de Granada.

- 1502: Adopció d’idèntica mesura per a tots els mudèjars residents a la Corona de Castella.

D’aquesta manera, la monarquia espanyola es va transformar en el bastió del catolicisme més intransigent i va assumir la comesa de liquidar una pluralitat de credos que havia estat objecte d’un respecte secular. En un principi, les conversions obligatòries dels mudèjars van afectar només a Castella i no als estats de la Corona d’Aragó, que estaven absolutament en contra pel fet que les referides mesures suscitaven força inquietud en l’estament nobiliari d’aquests territoris. I així, en la documentació de les Corts de Montsó de 1510, es va recollir en la rúbrica XXII titulada Dels moros que sien fets cristians per força el manament legal en què s’ordenava que no sien expel·lits, foragitats ni llançats del regne de València ni de les ciutats e viles reals de aquell, constrets ni forçats a fer-se cristians (...)[3]

Pel que fa als musulmans, la pressió senyorial més que la convicció fou la causa que el rei Ferran el Catòlic continuàs la mateixa política que havien practicat els seus antecessors en el tron i, únicament, després de la mort del monarca, aquesta serà revisada a fi d’adaptar-la al model castellà.

(Del llibre La senda de l'èxode. Els moriscs de la Marina Alta i la seua empremta després de 1609, pàgines 22-23)



[1] Cap a 1499.
[2] Mikel de Epalza, Los moriscos antes y después de la expulsión,1992, pàgina 134.
[3] Eugenio Ciscar  Pallarés & Ricardo García Cárcel, Moriscos i agermanats, 1974, pàgina 31.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada