dimarts, 24 de desembre del 2013

LA REVOLTA DE LAGUAR, UN EXEMPLE DE RESISTÈNCIA MORISCA


La divulgació del ban de l’expulsió va fer augmentar de manera immediata la tensió a la Marina Baixa amb algarades a Relleu, Finestrat i la Vall de Guadalest, però l’agitació també era present a l’interior de la Marina Alta. Així, el 24 d’octubre de 1609 Diego de Blanes –allotjat aleshores a la vila de Benissa avisà el seu mestre de camp, Sancho de Luna, que el rector de Xaló havia arribat per comunicar-li que els seus feligresos moriscs havien deixat el lloc després d’apunyalar la imatge de la Mare de Déu i d’haver fet malbé la del Jesuset, a més d’emportar-se tot el blat del senyor i d’atacar els cristians que s’havien trobat de camí cap a Murla i Laguar. Sense perdre un instant, Sancho de Luna manà que informassen d’aquests fets tant al virrei com al mestre de camp general, a fi que preparassen les companyies i les proveïssen de les municions suficients per a sufocar la rebel·lió. De seguida, s’afegiren als revoltats de la Baronia de Xaló, els de Laguar, Alcanalí, Castells, Orba, Parcent, el Raval de Murla, Tormos, Sagra, Tàrbena i la Vall d’Alcalà. Aquests  últims havien entrat en contacte amb els del marquesat de Guadalest i els de la Vall de Seta i havien aconseguit convèncer-los perquè hi participassen. Posteriorment, també s’hi van unir els de Relleu, Sella, Finestrat i la Baronia de Planes, i a molts llocs varen ser atacades les esglésies i les cases dels senyors, com és el cas de l’assetjament del castell de Sella el 25 d’octubre de 1609 pels moriscs del lloc auxiliats pels de Finestrat i Relleu. El senyor de Sella, en Jaume de Calatayud, va rebre l’ajut de guardes i arcabussers arribats des de l’Horta d’Alacant, que aconseguiren impedir que els revoltats prenguessen l’esmentada fortalesa.

El 26 d’octubre, el procurador general de Gorga[1] i de les Valls de Seta i Travadell avisava que els moriscs de Balones s’havien endut les dones cap a Fageca. Quan el procurador amb 40 soldats s’hi va presentar, va poder observar que el lloc era desert, a excepció de 7 moriscs que en veure’l fugiren cap a Benimassot, on varen eixir més de 30 conversos cridant: visca Mahoma i moren els cristians! En tornar a Balones, s’adonaren que venien cap a ells des de Quatretondeta uns 300 moriscos armats. En aquestes circumstàncies, no es va poder evitar el foc creuat d’arcabussades de l’un i l’altre bàndol. L’enfrontament va concloure quan els moriscs decidiren prosseguir la seua marxa vers les muntanyes de Laguar. Llavors, la providencial arribada de 25 soldats de Penàguila en auxili del procurador de Gorga va suposar l’inici d’una escomesa cristiana, en què van morir 20 moriscs i s’hi van perdre algunes vaques i unes quantes càrregues de farina.

El 27 d’octubre es rebel·laren els moriscs de la Vall de Guadalest conjuntament amb els de la Baronia de Confrides, els de Sella i Relleu. I tota aquesta munió de gent es van dirigir cap a Fageca, on ja hi eren els de les valls de Seta i Travadell. Abans de partir havien saquejat les cases dels senyors i les rectories i, segons el testimoni oferit per Gaspar Escolano, també van rehabilitar un vell edifici que abans de la conversió havia estat dedicat al culte islàmic:

 (...) subidos a un collado, limpiaron una mezquita, que antes de su bautismo era de mucho nombre y devoción entre ellos, y enramándola toda, bajaban todos los viernes a ella a hacer su diabólica Zalá con su acostumbrada algazara (...)[2]

Els moriscs de la Vall de Laguar varen restar tancats dins les seues cases des del mateix moment de la publicació del ban de la expulsió; a ells se’ls varen afegir els del raval de Murla en una data immediata al 29 de setembre de 1609, moment en què fou coneguda la mort a Orba d’un cristià natural de la mateixa vila. Aquesta població, després de la partida dels moriscs, va quedar a càrrec de Cosme Monllor, un home ric, que reunia també la condició de capità, el qual va col·laborar en l’abastiment de blat i vitualles a Murla[3]. Així mateix, Monllor va disposar que, per a la defensa de la vila, s’havia d’escometre una doble tasca: la de controlar totes i cadascuna de les seues eixides i la de proveir el castell de la vila amb municions suficients a les envistes d’un probable atac  dels moriscos. Els seus habitants veien amb gran inquietud les guardes morisques del Castell de Pop, que estava situat molt a prop de la població.[4] Una altra qüestió de què cal fer esment és la referida a la provisió de queviures a la vila; quan la farina va començar a escassejar, un grup de murlers es va aventurar a buscar una font que els la subministràs des de l’exterior, però amb tan poca fortuna que varen ser detectats a Sagra i foren acaçats per un nombrós grup de conversos. I, per tal d’evitar el perill de morir a mans dels seus perseguidors, hagueren de refugiar-se a la casa de la senyoria d’aquell lloc.

(Del llibre La senda de l'èxode. Els moriscs de la Marina Alta i la seua empremta després de 1609, pàgines 90-91) 





[1] Poble habitat aleshores majoritariament per cristians vells.
[2] Gaspar Escolano, Décadas de la Historia de la insigne y coronada ciudad y reino de Valencia de Gaspar Escolano, edició de Terraza, Aliena y compañía de 1879, 2ª part, capítol 53. 
[3] Convé recordar que Murla es troba geogràficament al bell mig de l’àrea on operaven els revoltats.
[4] En la descripció d’aquests fets seguim la versió donada per Gaspar Escolano que, tot i que cal reconéixer que no és una veu imparcial i que el seu relat  podria contenir algunes imprecisions, també s’ha de tenir present que sense el testimoni d’aquest i d’altres cronistes de l’època no hagués estat possible la divulgació d’uns esdeveniments històrics de tanta transcendència. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada